TV-serien Historien om Danmark

Nyt liv til Danmarks historie

Overinspektør Jesper Hansen

Odense Bys Museer har netop haft besøg af Danmarks Radio, som er i gang med optagelserne til en ny stor tv-serie – “Historien om Danmark” – der vises i 2017.

Tv-holdet havde fokus på Odense Bys Museers samarbejde med adjunkt Morten E. Allentoft fra Center for GeoGenetik, der ledes af professor Eske Willerslev. Centret består af nogle af landets førende DNA-forskere og nyder stor international anerkendelse.

Godt DNA-spor i tænderne

Morten E. Allentoft besøgte Odense Bys Museer for at tage en række DNA-prøver, som skal analyseres på Center for GeoGenetik. Først af Koelbjergmennesket, der levede på Fyn for cirka 10.000 år siden og er Nordens ældste skeletfund. Dernæst blev der taget prøver af den nyligt opgravede biskop fra Albani Kirke, som levede ved vikingetidens afslutning for mere end 900 år siden.

DNA-forskeren fortalte levende og engageret for snurrende kameraer om spændingen ved at undersøge de gamle menneskeknogler og navnlig tænderne, som er gode til at bevare DNA-materiale. Derfor blev der taget en prøve af én af Koelbjergmenneskets fine tænder – mens bispen leverede dele af en øreknogle til DNA-analysen. Bispens tænder var nemlig ikke nær så velbevarede. Og det til trods for, at han er væsentligt yngre end mennesket fra Koelberg.

Nu skal det hele analyseres for at få fastslået de to personers genetiske ophav, geografiske herkomst, alder, hud-, øjen- og hårfarve, køn og meget andet. Resultaterne vil være til stor hjælp for forskerne, fordi det gør dem i stand til at dykke mere præcist ned i fortiden. Det bliver spændende, om der skal skrives ny danmarkshistorie.

Stærk historieformidling

DR´s optagelser på Odense Bys Museer vil kunne ses i et af de 12 programmer om “Historien om Danmark”, der tager en ny generation af seere med rundt i landet for at fortælle om, hvordan Danmark blev til. Siden DR sidst fortalte historien om Danmark i 1982 med Erik Kjersgaard som vært, er der sket store teknologiske landvindinger i forhold til, hvad man kan sige om fortiden. DNA-analysen er blot én af de revolutionerende metoder, som videnskaben benytter sig af. Masser af ny viden er kommet frem og venter på at blive formidlet. Odense Bys Museer bidrager med de spændende fund fra stenalder og vikingetid/middelalder til historieformidlingen i den nye tv-serie, der har skuespilleren Lars Mikkelsen som vært og guider seerne fra istiden og helt frem til det 21. århundrede.

Men vi må som sagt væbne os med tålmodighed til 2017.

Jesper Hansen, museumsinspektør,
tlf.: 6551 4662,