Frivillige

Som frivillig ved Museum Odense bidrager du med din tid og viden – og hjælper med et værdifuldt stykke arbejde.

De frivillige medarbejderes ekstra arbejdskraft sætter museet i stand til for eksempel at lave langt mere formidling og langt flere registreringer, end hvis de fastansatte medarbejdere skulle klare det selv.

Mange frivillige kommer også til museet med en anden faglighed og andre kompetencer end dem, der i forvejen er repræsenteret i medarbejderstaben. Pensionerede smede, fingernemme håndarbejdskyndige og mennesker med erfaring fra mange timer bag metaldetektoren tilfører museet flere ressourcer både i form af tid, faglighed og personligt engagement.

Hvis du ønsker at blive frivillig ved Museum Odense og modtager offentlige ydelser, bør du være opmærksom på, at der kan gælde en række regler, når det kommer til mængden og typen af frivilligt arbejde, du må varetage. Du kan læse en fyldestgørende guide om reglerne for frivilligt arbejde, mens man modtager offentlige ydelser, her.

Der er flere steder du kan være frivillig ved Museum Odense:

Den Fynske Landsby

I Den Fynske Landsby er der ca. 80 frivillige fordelt på følgende grupper: Bryggegruppen, Bigruppen, Kokkepigegruppen, Hørgruppen, Smedegruppen, Kniplegruppen, Huggehusgruppen, Vævegruppen, Høkergruppen, Uldgruppen, Håndarbejdsgruppen, Markgruppen, Fortællegruppen, Gårdgruppen og Kuskene.

Hvis dette fællesskab lyder som noget for dig, så kan du finder flere informationer på Den Fynske Landsbys hjemmeside:Læs mere.

Kontakt og tilmelding
Formidlingsinspektør og frivilligkoordinator, Dyveke Skov Larsen
Tlf. 21 15 50 11
Email: dysla@odense.dk

Læs om frivillige på Den Fynske Landsbys hjemmeside.

Børnenes Baggård, Møntergården

Som frivillig i Børnenes Baggård får du til opgave at hjælpe børnene med at indtage og opleve baggården, snedkerens værksted og snedkerfamiliens lejlighed. Eksempelvis ved at bage småkager i brændekomfuret, bygge små træskibe i snedkerværkstedet eller hækle og brodere i den fine stue. Som frivillig snakker og leger du med børnene, derfor skal du være glad for at have med børn at gøre. Din vigtigste opgave som frivillig er at sørge for, at aktiviteterne og dialogen er på børnenes præmisser.

Du kan også melde dig som frivillig sammen med dine børn og børnebørn. Som frivilligt barn i Børnenes Baggård skal du hjælpe til med de voksnes gøremål, men også vise gæsterne, hvordan man leger med de gamle legesager.

Formidler Christine Sonne-Jensen
Tlf. 21154979
Email: chson@odense.dk

Arkæologi

Hjælp Museum Odense som amatørarkæolog og brug din hobby aktivt i en sjov professionel, uhøjtidelig atmosfære sammen med andre med samme interesse.

Museumsinspektør Mogens Bo Henriksen
Tlf. 65514645
Email: mbhe@odense.dk

Historie

Museum Odense har en stor samling af historiske genstande og fotografier. Vi arbejder løbende med at digitalisere samlingen.

I øjeblikket har vi alle de frivillige,  vi har behov for indenfor dette område.

Carl Nielsens barndomshjem

Museumsinspektør Ida-Marie Vorre
Tlf. 65514656
Email: iv@odense.dk

Thriges Kraftcentral

Er du glad for maskiner, elektronik, diesel og historie? Så har du mulighed for at dyrke din interesse i den frivillige forening ”Dieselgruppen” og samtidig hjælpe museet. Thriges Kraftcentral forsynede i mange år Thomas B. Thriges store fabrik med strøm og indeholder originalt interiør samt en 100 år gammel B&W-dieselmotor, som Dieselgruppen starter ca. 1 gang om måneden.
Vil du også være med til at starte og vedligeholde den gamle motor og fortælle besøgende om kraftcentralen i samarbejde med museet?

Udviklingschef Mette Stauersbøl Mogensen
Tlf. 20 90 13 12