Fynsk kulturjournalist løfter kommunikationen i Odense Bys Museer

Malene Birkelund er ansat som kommunikationsansvarlig i en nyoprettet stilling hos Odense Bys Museer fra 15. juni 2022.

by Rico Feldfoss

»Jeg ser frem til at være en del af den nye ambitiøse strategi for Odense Bys Museer, der nu skal føres ud i livet og kommunikeres både indadtil og udadtil. Visionen om at blive anerkendt blandt de bedste museer med hensyn til indsatser for bæredygtighed og samfundsansvar tiltaler mig meget – og rejsen er kun lige begyndt. Odense Bys Museer – og dets medarbejdere – har potentialet til at gøre en bemærkelsesværdig positiv forskel på den nationale museumsarena, og jeg er stolt over, at jeg kan være en del af det,« siger Malene Birkelund i forbindelse med jobskiftet.

Direktør Henrik Harnow lægger ikke skjul på, at han er godt tilfreds med, at det er lykkedes at lande en aftale med en så erfaren og velkommunikerende medarbejder.

»Malene træder ind i en central rolle på museerne, som vil styrke og udvikle kommunikationen mellem vores 150 ansatte. I ansættelsen har vi lagt vægt på at finde den person, der kan skærpe og udvikle kommunikationen til museets omverden, interessenter og medier – det får vi nu. Malene vil få lejlighed til at påvirke de udviklingsprojekter, som vi har gang i og skal virkeliggøre i de kommende år til glæde for Odenses borgere og turister i byen,« siger Henrik Harnow.

Malene Birkelund har i mange år virket som journalist hos Jysk Fynske Medier, hvor hun fra 2012 – 2020 var kultur- og kunstanmelder på kulturredaktionen. De seneste ansættelser på Museum Sønderjylland og Østfyns Museer har givet hende en basisviden om arbejdet i en større kulturinstitution.