360 grader rundt om konservatorens arbejde

Et særligt smykkefund fra jernalderen ser dagens lys …

Hej. Mit navn er Jannie Amsgaard Ebsen, og jeg er konservator på Odense Bys Museer. I de sidste par uger har der været fuld dækning og dokumentation af mit arbejde med at udgrave et knapt 2000 år gammelt lille lerkar og dets indhold. Det lille lerkar dukkede op af den fynske muld under de sidste måneders arkæologiske undersøgelser ved Aarup og blev efterfølgende bragt ind til museets bevaringsafdeling (foto 1a og 1b).

Foto 1a og 1b: Her ses lerkarret henholdsvis, som det blev fundet i jorden i Aarup, og siden stående på konservatorens arbejdsbord pakket ind i hudfarvet, selvhæftende elastikbind, som har beskyttet det under transporten til Odense. Det lille lerkar har blot en diameter på knapt otte centimeter og er omkring seks centimeter højt.

Her afslørede indledende røntgenoptagelser til alles overraskelse en tredimensionel sammenkittet ”mosaik” af de fineste smykker fra jernalderen, blandt andet en såkaldt berlok, som er en særlig type halskædevedhæng. Berlokken kan ses liggende vandret midt i røntgenbilledet herunder, hvor alle metalgenstandene aftegner sig hvide mod den sorte baggrund (foto 2).

Foto 2: Det første røntgenbillede af det lille lerkar afslørede en større mængde helt særlige smykker fra jernalderen.

I det daglige er dokumentation, både i form af rapportskrivning, samt røntgen-, mikroskop og digitale billeder, en stor del af konservatorens arbejde med kulturarven. På grund af fundets særlige karakter blev det besluttet, at også alle konservatorens arbejdsprocesser skulle foreviges og formidles, så offentligheden havde mulighed for at få et fyldestgørende indblik i det museumsarbejde, som normalt ikke ”udstilles”. Derfor blev både museets interne mediefolk, Fyns Stiftstidende og TV2Fyn inviteret indenfor på konserveringsværkstedet, så de minutiøst kunne følge arbejdsprocesserne i forbindelse med udgravningen af det lille lerkar og dets indhold (foto 3).

Foto 3: Lærke Bech Johansen og Iben Sveistrup, marketing, Odense Bys Museer, samt Malena Rønnow Hausmann, kulturjournalist, Fyens Stiftstidende i fuld gang med at dokumentere de udgravede genstande på konservator Jannie Amsgaard Ebsens arbejdsbord.

Det resulterede i et par intense arbejdsdage, hvor der ofte var gang i flere niveauer af dokumentation og formidling samtidigt, og hvor der var trængt omkring konservatorens arbejdsbord. Formidlingen af arbejdet gav anledning til mange udbytterige snakke og spørgsmål på tværs af fagligheder og institutioner og resulterede i mange gode refleksioner samt ny spændende viden om den fynske fortid (foto 4).

Foto 4: Udgravningsleder og arkæolog Kirsten Prangsgaard og konservator Jannie Amsgaard Ebsen diskuterer de mange detaljer i et røntgenbillede under arbejdet med udgravningen af det lille lerkar fra Aarup.

Desuden blev der for første gang eksperimenteret med at sætte et kamera op i en fast position over arbejdsbordet, der kunne optage arbejdet med udgravningen af det lille lerkar i en kontinuerlig ”timelapse”. Vi har optaget utallige filmsekvenser med lydspor af de forskellige arbejdsprocesser, så der kan produceres en lille film til videre formidling på museet af det særlige fund fra Aarup (foto 5).

Foto 5. Med nænsom hånd og en tilspidset bambuspind udgraver konservator Jannie Amsgaard Ebsen de knapt 2.000 år gamle smykkedele, mens Iben Sveistrup, Odense Bys Museer laver filmoptagelser.

Det lille lerkar og dets indhold bliver udstillet for alle fra onsdag 1. juni i Møntergårdens forhal. Der er gratis adgang til forhallen.

Hvis du er blevet nysgerrig på at vide mere om, hvordan medierne har dækket historien, så kig med herunder.

TV2Fyn indslag, torsdag den 18. marts

Fyns Stiftstidende, KULTUR, webavis fredag den 25. marts (kræver abonnement):

Jannie jagter sandheden bag et sjældent fund: Kom med når en særlig sølvskat ser dagens lys efter næsten 2000 år i jorden

Fyns Stiftstidende, KULTUR, trykt artikel, s. 20-21, lørdag den 26. marts:

Se udgravningen af en helt særlig sølvskat