Fortidsmindedagen lever

Foto: Malene Beck

Slots- og Kulturstyrelsen og de arkæologiske museer i Danmark er endnu en gang vært for en forhåbentlig fantastisk og forårsagtig fortidsmindeweekend d. 23-24. april. Igennem de sidste par år er shelterpladerne rundt omkring i den danske natur blev benyttet flittigt, kan man se i onlinebookingsystemerne – hvorvidt det samme gør sig gældende for de fredede fortidsminder rundt omkring på Fyn og Øerne, ved vi af gode grunde ikke, men vi håber det! Folk har virkelig fået øjnene op for alle de fantastiske muligheder, der er i kulturlandskabet for at komme helt tæt på vores fælles fortid.

Onsdag 6. april fra kl. 20-21 kan man varme op til Fortidsmindedagen med et onlineforedrag ved museumsinspektør Michael Borre Lundø, der netop fører tilsyn med de fredede fortidsminder på Fyn og Øerne på vegne af Slots- og Kulturstyrelsen. Så hvis man gerne vil blive klogere på, hvad et fredet fortidsminde er, og hvorfor det er så vigtigt, at vi fortsat passer på dem, så se endelig med – det er ganske gratis. Link til Teams

Nogle af de første generationer af bønder i Danmark opførte det, vi med en samlebetegnelse kalder storstensgrave – altså dysser og jættestuer. I titusindvis har de ligget i det danske landskab, men kun få er tilbage. Ved Lindeskov nær Ellested på Østfyn ligger en særligt velbevaret og spændende klynge, som museumsinspektør Mogens Bo Henriksen fra Odense Bys Museer i fællesskab med museumsinspektør Malene Refshauge Beck vil vise rundt ved og fortælle om på fortidsmindeweekenden.

Er man mere til det bynære, vil museumsinspektør Mikael Manøe Bjerregaard ligeledes vise rundt på Næsbyhoved Voldsted i centrum af Odense, hvor der i 1500-tallet lå et slot, der for en periode blev beboet af den daværende dronning Christine. Kom og hør, hvilke dramatiske begivenheder der bragte hende hertil, og hvad vi ved i dag om det forsvundne slot, som dengang lå lidt uden for byen.

Fortidsmindearrangementerne vil blive annonceret på museets hjemmeside og de sociale medier, så hold godt øje, og tag familie og venner med en tur tilbage til fortiden.