‘Hjælp og opmuntring’ på H.C. Andersens fødselsdag

I sit testamente fra 1860 oprettede H.C. Andersen som det første punkt et legat, der hvert år skulle uddeles til en flittig dreng i Odense Fattigskole til ”Hjælp og Opmuntring”. Legatet, der blev kaldt ”H.C. Andersens Hjælp”, bestod af renterne af 1000 rigsdaler, som blev overført til Odense Kommune efter Andersens død, og i 1877 blev legatet for første gang uddelt til en flittig elev, nemlig den 14-årige Christian Madsen, der var søn af en afdød murersvend.

Legatuddelingen er det element i fejringen af H.C. Andersens fødselsdag, hvor H.C. Andersen så at sige kommer os mest levende og kærligt i møde, for det var jo digterens ønske og sidste vilje at give denne økonomiske håndsrækning. H.C. Andersen havde som ungt menneske selv prøvet på egen krop, hvor stor betydning det var at modtage hjælp. Han havde som teenager i tre år levet et forhutlet liv i Københavns værste slum, da han blev opmuntret og hjulpet til en skoleuddannelse. Denne hjælp var altafgørende for H.C. Andersens videre liv og karriere, og i den henseende er det ikke underligt, at Andersen som det første punkt i sit testamente oprettede sit legat.

Legatoverrækkelsen med musik, fortælling og stand-up
I dag er det H.C. Andersens Fond, der administrerer H.C. Andersens legat, og i år vil legatet blive uddelt for 145 gang! Eller rettere sagt legaterne, for H.C. Andersens legat bliver i dag både tildelt en flittig skoledreng og en flittig skolepige ved folkeskolerne i Odense Kommune. Som i 1877 finder uddelingen sted på H.C. Andersens fødselsdag den 2. april kl. 13:00. De to flittige elever får overrakt deres legater af formanden for H.C. Andersens Fond, Christian Hennings, i Mindehallen til H.C. Andersens Hus. Rådmand for Børn- og Ungeforvaltningen, Susanne Crawley Larsen, vil motivere tildelingen, og der vil være underholdning den times tid, arrangementet varer.  Laura Kjeldsen og Benedicte Adrian fra Syddansk Musikkonservatorium står for de musikalske indslag, fortæller Simon Steen Hansen fra Ville Vau vil fortælle ”Nattergalen”, og stand-up-komikeren Phillip Devantier vil løfte humøret højt.

Arrangementet er åbent for alle.