Magisk samarbejde

I 2022 har Møntergården indgået et spændende nyt samarbejde med en rollespilsforening, der afholder Magisk Skole i museets stemningsfulde og historiske bygninger og gårdrum. Drømmen er, at Møntergården i fremtiden generelt skal være et mødested og samlingspunkt for Odenses borgere. Vi vil gerne have, at museet bliver brugt på nye og anderledes måder, hvor al den arkæologiske og historiske viden, vi ligger inde med, kommer i spil og kan danne grundlag for nye spændende, sjove og skæve arrangementer og events i samarbejde med borgerne i Odense.

De børn, der deltager i Magisk skole, oplever museet og historien på en helt ny og unik måde. Undervisningen er nemlig tilrettelagt af de dygtige og erfarne rollespillere i tæt samarbejde med museets arkæolog og børneformidler. Gennem leg og rollespil får børnene altså en dybere forståelse og indsigt Odenses forhistorie og grundlæggelse.

Her er et par af børnenes kommentarer:

“Det var SÅ MAGISK at det kunne gøre selv skole fedt!”

“Suk…. hvorfor er der så laaaaaannnnggg tid til marts. Jeg kan ikke vente så længe. Hvorfor kan magisk skole ikke bare være min skole?” – Katharina

Og en forælder fortæller begejstret: ” Mine børn synes, det var SÅ fedt i dag! De har snakket nærmest non-stop om dagens begivenheder på Nordheim, siden vi gik. Om lærerne, nisserne, spøgelserne, et kældermonster, Nolen, specifikke situationer osv. Eneste afbrydelse i deres snak var, da de kastede sig over at tegne dagens runer igen, finde på eget runealfabet og skrive ‘Nordheim’. Dygtige spillere og en god historie. Ja, så stor ros til jer alle!

Møntergården har nu dannet rammerne om den Magiske Skole Nordheim for anden gang. Det er lykkedes eleverne at finde ”Frekes Kiste”, som er en magisk kasse med et mærkværdigt låsesystem. Næste spilgang 2. april skal eleverne med kløgt og snilde forsøge at finde den fjerde og sidste nøgle, så de endelig kan få åbnet kisten og finde ud af, hvilke magiske hemmeligheder den indeholder.

Eleverne fik også undersøgt et agern fra selveste Yggdrasil, hvorpå der var nogle mærkelige runer fra vikingetiden. Det viser sig, at agernet formentligt er fyldt med spændende minder og fantastiske fortællinger fra hele danmarkshistorien.

Det lykkedes også to hjælpsomme elever fra Hus Rimfaxe (et af de fire huse på Nordheim) at hjælpe husnissen Kåst med at finde ud af, om vandet i hans rengøringsspand rent faktisk var vådt.

Næste gang, der afholdes Magisk Skole på Møntergården, er lørdag den 2. april. Du kan tilmelde dit barn eller barnebarn her, og læse mere her: https://www.magiskskole.dk