Odense Bys Museer støtter Ukraine

Odense Bys Museer har, som byens øvrige kulturinstitutioner, gennem mange år haft tætte relationer til Ukraine gennem Odenses status som venskabsby med Kyiv. For eksempel skabte vi i tæt samarbejde med det nationale arkæologiske museum i Kyiv udstillingen Steppens Nomader, der viste en fornem samling af især guldsmykker fra jernalderfolket skyterne.

Med baggrund i den aktuelle situation, hvor ukrainere må flygte ud af deres land og tage midlertidigt ophold i andre lande, har vi ønsket af byde de ukrainske flygtninge velkommen på vores museer. Helt konkret er der nu gratis adgang for alle med et ukrainsk pas, og vi har trykt en velkomstfolder på ukrainsk, der i korthed fortæller om, hvilke muligheder især børn og børnefamilier har for at få en god oplevelse og for en stund få tankerne om krigen på afstand.