Bronzesværd fra Håre

Genåbningen af museerne 16. januar betyder mulighed for at se eller gense det helt enestående og velbevarede bronzesværd fra bronzealderen. Sværdet er enestående, da ikke alene klingen er fuldstændig velbevaret, men også det greb af organiske materialer, som ejeren for ca. 3000 år siden holdt i hånden. Fundet blev udgravet for knapt et år siden – i slutningen af februar 2021 – på en mark sydvest for Håre Bjerge på Vestfyn.

Historien om det fantastiske sværd fra Håre gik straks viralt, og før jul kunne vi glædeligt annoncere, at sværdet var på Slots- og Kulturstyrelsens top 10 – årets fund 2021.

Nu er muligheden så igen til stede for at komme helt tæt på vidunderet og læse den fantastiske historie, som sværdet fra Håre har gemt på i 3.000 år. Kom forbi Møntergårdens ankomstområde, og kig i montren.