I skyggen – ny særudstilling på Møntergården

Foto: Annemarie Grafström

Lørdag den 6. november åbnede særudstillingen “I skyggen – de første kvindelige fotografer” på Møntergården, og vi glædede os over alle dem, der var mødt frem  og lige som vi synes, at kvindehistorier fra fotografiets barndom er værd at skåle for!

Med udstillingen er det første gang, de kvindelige fotografer fra slutningen af 1800-tallet til starten af 1900-tallet indtager deres berettigede plads i fotografihistorien som samlet gruppe – ikke alene i Danmark, men også i Island, på Færøerne, i Amerika og i Dansk Vestindien.
Udstillingens navn henviser til, at kvinderne bogstaveligt talt har stået i skyggen indtil nu: skyggen bag kameraet, skyggen af deres mandlige kolleger, som hidtil har fået mest plads i vores historiebevidsthed, og skyggen af deres ægtemand, under hvis navn nogle af kvinderne indimellem måtte arbejde.
De mange fotografier i udstillingen viser, at datidens kvindelige fotografer ikke kun tog fine portrætter i deres hjemlige atelier, som man har været tilbøjelig til at tro, men også drog rundt og dokumenterede byliv, arbejdsliv, fritidsliv og hjemmeliv blandt danske håndværkere, borgere og fiskere – og endda blandt amerikanske indianere og islandske bønder. Fotograffaget krævede både fysik, kunstnerisk indsigt, håndværksfaglige kundskaber og forretningssans!

Udstillingen byder på en række utrolig fine og tankevækkende fotografier – fra rene kunstværker til de mere dagligdags portrætter – og fortæller ikke alene noget om den, der tog billederne, men giver også de besøgende en indsigt i den tid, de er taget i.

Særudstillingens grundfortælling er produceret af Museum Østjylland og turnerer i øjeblikket rundt i Danmark. På Møntergården har vi god valgt at tilføje et helt særligt kapitel om den odenseanske fotograf Andrea Gomard. Hun havde et berømmet atelier på Fisketorvet fra 1900 til 1916, hvor selv den kongelige familie valgte at blive fotograferet, når de besøgte byen. Hendes fotografiske produktion havde næsten ligget glemt i museets samling, indtil vi faldt over en række gamle glasnegativer. Pludselig stod det klart for os, at hun foruden portrætter også tog en række flotte motiver af byens virksomheder, landskaber og borgere, som – for første gang siden de blev taget – nu kan nydes i udstillingen.

Udstillingen henvender sig til alle. Til børn og barnlige sjæle er der både aktivitetshæfte og et lille gammeldags fotoatelier, hvor man kan lege fotograf og klæde sig ud.

Foto: Annemarie Grafström