Ville Vau – vidunderverden for børn

Foto: Mette Risager

Den 1. december åbner dørene op ind til børneuniverset Ville Vau i H.C. Andersens Hus, og vi kan, efter mange års arbejde, realisere visionen om et nyt oplevelsestilbud til børn og deres voksne, som tager udgangspunkt i H.C. Andersens eventyrlige verden.

Ville Vau ligger i en af museets ikoniske søjler og består af tre etager. Besøgende til stedet vil opleve at blive genfortryllet og forvandlet ind i en verden inspireret af Andersens egne kreative metoder. I Ville Vau’s nederste etage findes Eventyrlandet med et væld af kostumer, som muliggør den eventyrlige transformation, og de mange spændende rekvisitter og scenografiske oaser vil facilitere den gode leg på tværs af generationer, køn og kultur. På den øverste etage er der et smukt atelier, hvor materialer vil stå fremme til fri afbenyttelse for museets gæster, samt gode skabeloner, der kan hjælpe og inspirere til skabelse af kreative værker. Atelieret kommer også til at danne ramme for vores billedskole, og i Ville Vau vil der endvidere – i weekender og ferier – være mulighed for at deltage i særligt tilrettelagte workshops, levende fortælllinger og meget mere. Alt sammen faciliteret af vores dygtige team af formidlere, og alle aktiviteter vil tage afsæt i Andersens egen kreative tilgang til det at skabe og er derudover enten funderet i det billedkunstfaglige eller baseret på metoder inden for teatrets virkemidler.

Vi glæder os til at fylde det smukke hus med glade børn, gode lege og kreative udfoldelser og til at kunne åbne dørene op for alle jer, som har ventet tålmodigt på os, og for alle jer, som først lige skal til at gå i gang med eventyret.