Aftenvandring i Carl Nielsens lys og mørke

Unik mulighed for at tage med lydkunstner og komponist Tine Louise Kortermand og museumsinspektør Ida-Marie Vorre på tur i Nr. Søbys idylliske omgivelser. Tine Louise Kortermand fortæller om baggrunden for arbejdet med Carls Camino – en musikdramatisk oplevelse i den fri natur og en hyldest til naturen, landlivet og Carl Nielsens barndomsland.

Museumsinspektør Ida-Marie Vorre fortæller udvalgte historier fra Carl Nielsens liv under overskriften “AFTENVANDRING i Carl Nielsens lys og mørke“. Vi hører historierne netop der, hvor de udspillede sig, for på den måde at understøtte stedets autenticitet og samhørigheden til naturen.

Turen starter ved Nr. Søby Kirke, hvor Carl Nielsens mor tjente hos Pastor Briand, før hun mødte Carl Nielsens far, Niels Maler. Carl Nielsens mor var på mange måder helten i Carl Nielsens liv, og han omtaler hende med stor varme og kærlighed. Vi følger en smuk rute, der tager os forbi søen med Søbysøgaard i baggrunden, før vi bevæger os ind i Kirkesøskoven for at finde kærlighedsbøgen – et ca. 250 år gammelt træ med en knortet bark fuld af inskriptioner. Netop den bøg, hvor Carl Nielsens ældste søster, den smukke Karoline, lod sin hjertesorg få frit løb, mens tårerne faldt tungt på hendes blå silkebånd. Turen slutter på Nr. Søby Kirkegaard, hvor Carl Nielsens mor ligger begravet.

Efter den stemningsfyldte vandring er menighedsrådet ved Nr. Søby Kirke vært ved en kop kaffe, før aftenen rundes af med en meditativ koncert, performance og fællessang inde i Nr. Søby Kirke. Foruden Tine Louise Kortermand optræder Cornelia Christensen og Alchemical Creature samt kirkens organist Mogens Pedersen.

Vi glæder os til at se jer alle i naturen og i kirken.

Medvirkende:
Lydkunstner, komponist og sanger Tine Louise Kortermand
Museumsinspektør Ida-Marie Vorre
Sanger- og performancekunstnere Cornelia Christensen og Alchemical Creature
Organist Mogens Pedersen

Arrangementet er støttet af Slots- og Kulturstyrelsens pulje til publikumsfremmende aktiviteter. Det er derfor gratis at deltage.

Dato: 30. september kl. 18.30-20.30
Mødested: udenfor Nr. Søby Kirke, Kirkesøvej 20, 5792 Årslev
Turen: er på ca. 2 km på sti, gennem højt græs og skov
Påklædning: praktisk tøj efter vejret og solide sko anbefales