Det Gyldne Søm

Museumsdirektør Henrik Harnow (t.v.) og rådmand Christoffer Lilleholt

Det var med stor stolthed, at Odense Bys Museer fik kendskab til, at Det Gyldne Søm i 2021 tildeles Odense Kommune og Odense Bys Museer i fællesskab for H.C. Andersens Hus. Prisen blev 2. september overrakt til rådmand Christoffer Lilleholt og direktør for Odense Bys Museer Henrik Harnow.

Motivation for prisen
I motivationen for tildelingen af Det Gyldne Søm sagde landsformand Ole Schrøder bl.a.: “Museet vil blive en attraktion i verdensklasse og vil på mange måder flytte Odense op i en anden liga. Selve byggeriet, der udover at have en helt særlig arkitektur, også er smukt og nytænkende. Museet samtænker bygninger og landskab med museumsoplevelsen ligesom det vil blive en naturlig integreret og markant del af byomdannelsen i Odense. Det er især den meget vellykkede samtænkning mellem bygning, natur og kultur som har været udslagsgivende for tildelingen.”

“H.C. Andersens Hus vil blive et landemærke i Odense og sætte både byen og Danmark på den internationale scene.”

Byggesocietetet
Byggesocietetet er en landsdækkende interesseorganisation og Danmarks stærkeste netværk inden for bygge- og ejendomsbranchen. Siden 1937 har man været mødested for engagerede medlemmer fra hele landet, og i dag mødes mere end 1.500 medlemmer i både lokalområder, fagudvalg og mindre, uformelle netværk. Sparringen går på tværs og giver bygherren, udvikleren, entreprenøren, ingeniøren, arkitekten, advokaten, mægleren og mange andre mulighed for at møde hinanden.