Dramatisk tegnefilm i ny miniudstilling om vikingeborgen Nonnebakken

Valkyriefiblen fra Nonnebakken in natura.

Museet har nyligt åbnet en miniudstilling om Odenses vikingeborg, Nonnebakken. I udstillingen vises for første gang i flere år alle fund fra borgen – fem små sølvskatte med fund af højeste kvalitet samt våben, smykker og redskaber. Fundene er dels indlånt fra Nationalmuseet, dels museets egne.

I udstillingen fortælles også om arbejdet med at gøre Nonnebakken til verdensarv, de væsentligste resultater af undersøgelser på stedet og planer for, hvordan borgen fremover kan formidles i byrummet.

En central del af udstillingen er to film, der vises i stort format. Den ene film er produceret af det østrigske firma 7Reasons og viser på en enkel og let forståelig måde, hvordan borgen vokser frem fra dens skjulte placering under den moderne by.

Den anden film er en animationsfilm, der fortæller om den voldsomme historie bag et af de mest spændende fund fra vikingeborgen, nemlig en dragtnål, en såkaldt valkyriefibel, med drabelige motiver fra den nordiske mytologi. Animationsfilmen, der har speak af den kendte danske skuespiller Bjarne Henriksen, er instrueret af Peter Lopes Andersson og tegnet af illustrator Sune Elskær. Lyddesign og musik er skabt af Jes Wolfsberg, og stemmeindtaling er foretaget af Jam Company ved Niels Poulsen.

Miniudstillingen kan ses på Møntergården og er gratis at besøge.

Valkyriefiblen i tegneren Sune Elskær streg.