Tilbage hvor det hele begyndte

Lokalitetens kulturlag afsøges systematisk med metaldetektor, og fundene indmåles med GPS.

Udgravningerne i Markhaven, der ligger omtrent midt mellem Åsum og Bullerup, nærmer sig sin afslutning, og arkæologerne er nu nået til der, hvor det hele startede i sin tid. Udgravningens sidste del dækker nemlig over det område, hvor museumsinspektørerne Svend Larsen og Erling Albrectsen udgravede mindre felter i årene 1937-44, og som blev startskuddet til den fynske bopladsarkæologi.

Et rigt kulturlag
Meget karakteristisk for de ældre udgravninger er tilstedeværelsen af et tykt kulturlag – altså den jord der ophobes, mens man bor et sted – med et rigt indhold af oldsager. Området med bevaret kulturlag er blevet afgravet ad flere omgange og gået over med metaldetektor, og dette har kastet et væld af fine fund af sig. Der er fundet flere fine dragtnåle, de såkaldte fibulaer, hængesmykke og et flot dekoreret endebeslag til en knivskede. Ligesom på Albrectsens tid er bevaringsforholdene stadigvæk imponerende for oldsagerne, og især én af fibulaerne havde stadig den flotte gyldne glød, som bronzesmykket har haft på det tidspunkt, hvor det blev båret på tøjet.

Fibula, som efterligner de romerske legionærfibler.

Meget velbevaret fibula i høj tin-bronze, som har bevaret sit gyldne skær.

Brudstykker af romersk glasservice samt tre romerske sølvmønter er det også blevet til, og især én er så slidt, eller bevidst poleret på bagsiden, at den kan have været båret som et smykke.

Ny viden og ny virkelighed
Med den viden vi nu har i dag, og med de store udgravningsfelter, det har været muligt at afdække forud for byggemodningen, kan vi nu sætte hele den gamle udgravning ind i en større sammenhæng og derved få en endnu bedre forståelse for alle de fine fund, som blev gjort af Svend Larsen og Erling Albrectsen for ca. 80 år siden. Man tør næsten kun håbe på, at de to tidligere museumsinspektører ville være imponeret over den mængde af ny viden, som deres indledende undersøgelser har ført til og vil føre til i de kommende år, hvor det kæmpe materiale skal bearbejdes.

Meget fint dekoreret endebeslag til en knivskede.