Unge kulturagenter hjælper med udstilling på Island

H.C. Andersen Museum deltager lige nu i et 3-årigt projekt med Ilon Wikland-museet i Hapsalu (Estland), Mumimuseet i Tampere (Finland) og kulturhuset Gerdarsafn i Kópavolur (Island). Projektet hedder ”The Water Drop” og vil forene og styrke nordiske børns stemmer i kampen for FNs verdensmål med den særlige nordiske børnelitteratur som sit stærkeste våben.

Hvert museum i hvert land har tre unge kulturagenter og en skoleklasse tilknyttet projektet. Sammen arbejder kulturagenterne for at inddrage endnu flere børn igennem blandt andet udstillinger og kampagner.

Den første udstilling åbner i Kópavogur på Island d. 5. juni og handler om FNs 14. verdensmål ”Livet i havet”. Her skal børnene fra de fire museer i de fire lande bidrage til udstillingen og sammen finde et fælles koncept, som gæsterne i Kópavogur kan opleve.

Vi håber meget på, at også danske gæster kan få lov at opleve tiltag fra projektet i de kommende år, efterhånden som covid19-restriktionerne letter, og en større udveksling mellem landende bliver mulig.

De tre unge kulturagenter er:

Mathilde Aagaard Andersen

Olivia Caroline Rosenfeldt Lacy

Kirstine Hjarsbæk Sørensen

I H.C. Andersen Museum er vi stolte af de tre agenter, som har grebet den Andersenske tænkning hurtigt og skarpt, og som i samarbejde med vores medarbejdere leverer mange gode ideer til udstillingen.

Tilknyttet den danske del af projektet er også en skoleklasse på Tinglykkeskolen, som vi glæder os meget til at inddrage og samarbejde med.

Læs mere om The Water Drop her: http://thewaterdropproject.com/ og følg projektet på Instagram under: @thewaterdropproject