Vi fejrer Carl Nielsen!

11. juni fejrer vi Carl Nielsens 157-års fødselsdag med et festfyrværkeri af alsidige oplevelser i komponistens ånd.

Vandring kl. 10
Dagens program starter med en ca. 5 km vandring i området omkring Nr. Søby. Undervejs vil der være fortælling, skøn natur, kreativ aktivitet og premiere på første del af lydværk, der skal bruges i lydvandringen Carls Camino – en 110 km vandrerute i Carl Nielsens fodspor fra Odense i nord til Faaborg i syd. Turen faciliteres af lydkunstner og komponist Tine Louise Kortermand/Nordic Performance Art i samarbejde med museumsinspektør Ida-Marie Vorre. Turen slutter ved Carl Nielsens Barndomshjem, hvor der vil være mulighed for at se skønne fotos fra ruten.

Tine Louise Kortermand

Inden du kommer, så husk at oplade din telefon samt at downloade app’en Geopark Det Sydfynske Øhav. Medbring hovedtelefoner, gode vandresko og tøj efter vejret. Det koster 50 kr. at deltage i vandringen. Billetter kan købes her.

Frokost kl. 12.30
Picnic i haven ved Carl Nielsens Barndomshjem. Vi sørger for at stille borde og bænke op og opfordrer alle til selv at medbringe picnickurven.

Fællessang kl. 13
Fællessangen har de senere år fået fornyet luft under vingerne. Fællessang er også en uomgængelig del af en fejring af komponisten Carl Nielsen, da han selv tog så aktivt del i at komponere melodier, der egnede sig til formålet. Carl Nielsen var blandt andet en af fire redaktører af den første melodibog til Højskolesangbogen, der udkom i 1922.

Med temaer som fællesskab og frihed samt menneske og natur tilrettelægger forstander for Ryslinge Høj- og Efterskole Helge Andersen Lund, forfatter, komponist, organist i Vor Frue Kirke i Svendborg Povl Chr. Balslev samt museumsinspektør Ida-Marie Vorre et sangvalg, der kommer godt omkring i både kendte og mindre kendte sange, og der vil være brug for alle stemmer i koret.

Kaffepause kl. 14
Efter fællessangen vil det være muligt at købe en kop kaffe og lidt sødt dertil. Salget forestås af Carl Nielsens vennekreds.

Koncert kl. 14.15 – 15.30
Den store finale i dagens fødselsdagsprogram er en koncert ved Danish Fiddle Quartet. Kvartetten er et forholdsvis nystartet ensemble, der spiller moderne nordisk folkemusik. Musikken bevæger sig i grænselandet mellem den klassiske tradition og folkemusikken og har fod og hjerte i begge lejre – en slags kammerfolk.

Kvartetten består af violinisterne Jørgen Dickmeiss og Ditte Fromseier Hockings, som begge er store navne inden for den danske folkemusik, og Bruno Sanches og Mathilde Helding på henholdsvis bratsch og cello, som begge er en del af den unge danske klassiske elite.

Danish Fiddle Quartet

Undervejs i koncerten vil der være lejlighed til at træde en dans under kyndig instruktion.

Hele dagen vil der selvfølgelig også være mulighed for at se og opleve Carl Nielsens Barndomshjem. Udstillingen her er en spændende og sanselig fremstilling af Carl Nielsens fynske barndom og ungdom. Netop den periode var en særdeles vigtig periode i Carl Nielsens liv. Når han komponerede sin musik, hentede han efter eget udsagn sin stemningsmæssige inspiration i indtrykkene fra den tid.

Det vil være muligt at deltage hele dagen, alternativt dele af dagen. Husk, at vandringen kræver billet.

Tid: lørdag den 11. juni kl. 10-16.
Sted: haven ved Carl Nielsens Barndomshjem, Odensevej 2A, 5792 Årslev samt diverse steder i Nr. Søby.