en
Forfattere

Besøg Den Fynske Landsby på egen hånd

Der er meget at se og opleve i Den Fynske Landsby. Her er et par idéer og forslag, så I kan få den bedst mulige dag i museet.

Vi anbefaler, at I anmelder jeres besøg på forhånd, så vi kan sikre den bedst mulige oplevelse for alle. Det er muligt at se ledige dage og anmelde jeres besøg online i menuen til venstre.

 

Gratis adgang

Der er gratis adgang for elever og lærere fra skoler og uddannelsesinstitutioner på alle museer ved Odense Bys Museer, når besøget finder sted som led i undervisningen. Samt pædagoger og dagplejere, når de ledsager ved institutionsbesøg – for eksempel børnehaver, SFO, dagplejegrupper etc.

Gratis adgang til Odense Bys Museer gælder for folkeskoleniveau, gymnasiale uddannelser, øvrige videregående uddannelser og VUC (voksen-undervisnings-centre).

Lærere har gratis adgang i forbindelse med forberedelse af skolebesøg.

Integrationsskoler (sprogskoler og sociale netværk under temaet integration i Odense Kommune) har ligeledes gratis adgang.

Gode råd til planlægning af besøget

Før besøget:

  • Forbered eleverne på, hvorfor de skal besøge museet, og hvad de skal arbejde med på museet.
  • Diskuter med eleverne, hvad et museum er, hvilke ting museet udstiller, og hvad et museumsbesøg er.
  • Giv eleverne mulighed for at lave arbejdsspørgsmål til besøget.
  • Afklar, hvordan eleverne skal arbejde på museet, og hvad de evt. skal gøre, hvis de får tid til overs.

Ved ankomsten:

  • Aftal fælles mødested og mødetid med eleverne.
  • Giv en kort introduktion til museet og hvordan eleverne kan finde rundt.
  • Gentag formålet med besøget for eleverne.

Undervejs:

  • Lad eleverne gå på opdagelse i museet – eleverne må gerne tage billeder og filme rundt på museerne.
  • Giv eleverne forskellige opgaver, de kan arbejde med under besøget, så de får mest ud af besøget. Brug enten nogle af de undervisningsmaterialer Odense Bys Museer har udviklet, lav dine egne opgaver eller lad eleverne lave spørgsmål hjemmefra.
  • Følg med eleverne rundt eller fordel jer rundt i museet, hvor eleverne arbejder.

Efter besøget:

  • Lav en opsamling med eleverne på de opgaver, de har løst på museet
  • Diskuter med eleverne, hvad de har oplevet og lært på museet